Ha itt jársz… az utakon

  • Nem sok autópályát találunk, legalább is nem ahogy azt Európa más országaiban megszokhattuk. Nagyon kevés a 2×2 sávos út. Ennek egy fő oka van: sok a hegy és sok a fjord. Nagyon drága az építkezés, és ugyan Norvégia elég gazdag, hogy utakat építsen, azért ez tényleg komoly költség. Egyrészt nem „puha” mészkőhegységből kell kivájni az alagutakat, hanem kemény gránitból. Másrészt a sok fjordot át kell hidalni viaduktokkal.
  • Az egész ország tele van alagutakkal, de nem csak hegyekben, hanem fjordok vagy városok alatt is futnak.
  • A maximális sebességkorlát az országban 110 km/h, és érdemes betartani, mert sok a traffipax az utakon. Sőt, mivel kapus rendszer van, néhol mérik két kapu áthaladása között az eltelt időt, és abból számolják ki, ha gyorsan hajtott valaki.
  • A közlekedés nem olcsó a kapus rendszer miatt. Sajnos nem vásárolható matrica. Ha el akarjuk kerülni a kapukat, akkor harmad vagy negyedrangú utakon kell közlekednünk ami lassú, de annál látványosabb.
  • Az alacsonyabb rendű utak keskenyebbek és középen nincs felfestés, csak az út két szélén. Ez először furcsa volt, de mivel itt hosszabb a téli sötétség, biztonságosabb az autóvezetés, ha jól látjuk az út szélét. Ezért nagyon gondosan építik meg az utakat, a szélei nem töredezettek.
  • Az utak minősége nagyon jó. A tél azért eléggé tönkre teszi, mivel itt sok autós télen szöges gumit tesz fel az autójára. A téli gumi kötelező november 1-től.
  • Rengeteg a körforgalom, akár a dupla is, és hibátlanul használják őket. A kétsávos körforgalomban tábla jelzi, hogy hova kell sorolni a kívánt kijárthoz.
  • Amit még betartanak, az a főútvonal védelme. Ez alatt azt értem, hogy a norvég sofőrök nem annyira előzékenyek; nem könnyű besorolni egy mellékútról.
  • Sok a jobbkéz-szabály.
  • Rengeteg a fekvőrendőr. Különböző sebességkorlátoknál különböző méretűek. Ezek a lassítók nem teszik tönkre az autót, és nemcsak a mellékutakon vannak, hanem a főútvonalon is. Ezek olyanok, hogy a megengedett sebességhatárnál kényelmesen használhatóak, akár az 50-es korlátozásnál is előfordulnak.
  • A gyalogosnak mindig elsőbbsége van. Ha már közelít a zebrához, az autósnak meg kell állnia. Itt nem is számolnak azzal, hogy nem áll meg egy autó, tehát biztosan lelép a zebrára akár anélkül is, hogy körbenézne.
  • Alapvetően tele van bicikliúttal az egész ország. Ezek a járdák szélesebbek, így a gyalogosok is elférnek rajta. Sok város között is van ilyen kiépített járda.
  • Nagyon sok az elektromos autó. A Tesla-kon külön támogatás is van. Elektromos autóval nem kell fizetni a városi kapus rendszernél (kivéve a legnagyobb városokban, de ott is kevesebbet), de az autópályán is kevesebb a díj. Tele van az ország töltőállomással, van ahol ingyenes, van ahol nem.